Když je ideologie víc než fakta - DeníkN a jeho překrucování ohledně Ayn Rand

5. 09. 2019 22:17:30
Tak se mi dostal do rukou paskvil od Deníku N známý pro své překrucování faktů a dojmologii. Ráda rozepíšu pár lží a nesmyslů, které se zde objevují. Sprostě a nepravdivě se navážejí do objektivistické autorky Ayn Rand.

Jedná se o článek: Ocelový sen Ayn Randové o obhajobě sobeckého kapitalismu

Teorie o neviditelné volné ruce trhu, tak oblíbená u nás v 90. letech minulého století, má svou matku představenou – spisovatelku a filozofku Ayn Randovou.

Lež... představitelem "Neviditelné ruky trhu" byl Adam Smith, který jí použil v knize "Pojednání o podstatě a původu bohatství národů" již na konci 18 století. Adam Smith a Ayn Randová se nikdy nemohli potkat. Randová se narodila přibližně 130 let po smrti Smitha. Mezi Randovou a Smithem dochází k rozporu vnímání morálky a kapitalismu. Přes tento fakt jsou často přirovnáváni k sobě. Ale to je pochopitelné, zastávali podobný hodnotový rámec.

Navíc ohledně toho neviditelné kapitalismu... Randová právě s tímto ne zcela souhlasila, respektive nikdy nerazila to špatně vyložené “neviditelná ruka trhu”. Kdyby Randova a Smith žili ve stejné době, tak si myslím, že by se neshodli v mnoha věcech. Vnímání kapitalismu mají dosti odlišné. Navíc Smith chtěl ochraňovat státem vlastnictví a to i duševní. Randova byla v tomto ohledu střízlivější.

Students for Liberty zorganizovalo pražský „AynRandCon Europe“, jehož program se nesl v duchu obrany individualismu proti „tribalismu“ – tedy příslušnosti k menšině či nějaké upozaděné sociální skupině (rozuměj genderové, etnické apod.).

Tohle není vyloženě lež, ale je to hrozně manipulativní. Objektivisté uznávají racionalitu a etické sobectví. Randová je mimochodem autorkou ikonického výroku "Nejmenší menšinou na světě je jednotlivec. Ti, kdo popírají práva jednotlivců, se těžko mohou pasovat na obhájce menšin". Čili kritika kmenových uskupení je na místě, nicméně útok na jedince kvůli genderové či etnické nebo jakékoliv menšině, tam z logiky věci být ani nemůže protože je v rozporu s individualistickou etikou.

Autorka se snažila naroubovat do AynRandCon Europe trochu toho rasismu a kolektivismu, ale akce byla právě proti kolektivistickému smýšlení minoritních skupin. Randová osobně sice opovrhuje homosexualitou, nicméně jí považuje za legální (toto tvrdila v době, kdy většina států homosexualitu kriminalizovala, na tu dobu se jedná o velmi respektující projev)

Příznačně se naopak jméno Ayn Randové vyhýbá nejen učebnicím literatury, ale dokonce jej nenajdeme ani v řekněme intelektuálně velmi nedogmatickém špalíku 1001 knih, které musíte přečíst, než zemřete. Že by se pak objektivismus stal respektovanou kapitolou dějin filozofie, o tom nemůže být ani řeč.

Ano kdo by čekal, že se objeví politicky motivovaná díla v "apolitickém" seznamu? Pes baskervillský asi nepatří do stejné kategorie jako Atlasova vzpoura ̈. Je čistě manipulativní určit, že neumístění v subjektivním žebříčku beletrie snižuje filozofickou hodnotu díla, které do žebříčku nebylo umístěno.

Randová vnímá společnost pouze perspektivou dolarové pásky v cílové rovince úspěchu, ale de facto nepřipouští, že startovní pozice jednotlivců a pohříchu i celých skupin bývají propastně rozdílné: determinované nejen etnickými předsudky, ale i bourdieuovsky řečeno různým sociálním a kulturním kapitálem – o tom ekonomickém ani nemluvě.

Ayn Randová jednoznačně odmítá rasismus. V eseji Racism píše o rasismu jako o „...nejnižší a nejprimitivnější formě kolektivismu“ , neboť akce a chování předků nemůže být důvodem k hodnocení chování jednotlivce. K tomu rasismu, autorka de facto tvrdí, že odmítavý způsob k rasismu, tak specifický pro Randovou. rasismus konzervuje. Což ničím nepodkládá a jede si extrémní dojmologii.
Dále bych ráda upozornila na tvrzení níže, jedná se o subjektivní hodnocení, bez jakékoliv argumentace. Většina článku hodnotí Randovou jako šovinistku, homofobku, rasistku, ale nikdy nepodloží žádný argument. Úsměvné je označení "intuitivním filozofický kutil".

Už ve své metodologii a pojmovém aparátu Randové text prozrazuje, že autorka je především intuitivním filozofickým kutilem, čili že není vyloučeno, že první filozofický text, který četla, byl ten její.

Randová naopak hovoří o „nevýslovné hrůze antiracionálních období v dějinách lidstva“ – jako by nic netušila o rozumově založeném průmyslově a byrokraticky řízeném vyvražďování lidstva dvacátého století, mechanismu, který dokonale popsal Eric Hobsbawm ve Věku extrémů, ale zažila ho i autorka.

Randová tím nevýslovným, hrůzným a antiracionálním obdobím považuje hlavně socialistické a komunistické boje. Rozhodně život v Rusku nebyl pod taktovkou "průmyslově a !byrokraticky! řízeném vyvražďování lidstva dvacátého století" ale centrální mocí, která vedla k absurdním válkám člověka proti člověku "nás mnógo". Eric Hobsbawm byl členem komunistické strany ( Komunistické strany Velké Británie) a velký příznivec Eurokomunismu což se dá samosebou pochopit, když utíkal před Hitlerem, ale racionalitě jeho děl to příliš nepřidá a je mi jasné, že komunisticky orientovaná autorka vytáhne komunistického soudruha.


Dále se objevují pouze subjektivní pocity autorky například:
Randová je než filozofkou spíše natvrdlým dítětem průmyslového věku, kde lidská hodnota stojí na sobectví orientovaném na produktivitu práce.
Je to také prastarý svět Adama Smithe, kde případné sociální potíže vyléčí staré médium neviditelné ruky trhu.

Opět nepochopení "neviditelné ruky trhu" a naprostého ignorování racionality. Mimochodem pojem neviditelná ruka trhu je levicí vnímaná jako "velcí boháči ovlivňují lidi a tahají za nitky celého světa". Smith ovšem narážel spíše na nevyzpytatelnost trhu.


Tito superracionální nadlidé se pak neustále řítí po dálnicích ve svých luxusních vozech, přesouvají se rychlovlaky, případně letadly, s elegantní nenucenou ležérností si zapalují cigarety a popíjejí drinky – podivuhodné, jak tyto atributy moci a individualismu dodnes přežívají v kulturních válkách (boj proti zákazu kouření, omezení automobilismu, levné letecké dopravě apod.).

Tady se již autorka vůbec netají politickou masáží progresivní levice, dále zmiňuje také sexismus autorky a urážení její čtenářské základny.

Autor: Nikola Borovičková | čtvrtek 5.9.2019 22:17 | karma článku: 33.22 | přečteno: 1599x

Další články blogera

Nikola Borovičková

Levice umírá? Bohužel ne

Poslední dobou se to jen hemží články o skomírání české levice. Korunu tomu nasadil Erik Tabery (RESPEKT), který se vyloženě napasoval do role koronera. Vystavil úmrtní list něčemu co žije a nejen, že žije, zabijí všechno ostatní.

9.9.2019 v 6:55 | Karma článku: 34.09 | Přečteno: 1182 | Diskuse

Nikola Borovičková

Podporuji manželství pro nikoho

Manželství pro všechny se stalo již společenským mainstreamem, stále více a více zemí se přiklání k stejnopohlavním manželstvím. Většina argumentů proč uzákonit manželství pro „všechny“ jsou postavené na principu „rovnosti“.

21.8.2019 v 7:59 | Karma článku: 22.70 | Přečteno: 871 | Diskuse

Nikola Borovičková

Oběti socialismu: Venezuela - země ropy a hladu

Jen socialismus dokáže ekonomicky zruinovat i "Emiráty" Ameriky. Jak je možné, že země s největší zásobou ropy na světě (48,7 bilionů litrů (306,3 miliard barelů)) trpí na nedostatek paliv?

20.8.2019 v 12:30 | Karma článku: 29.76 | Přečteno: 1087 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Adam Chadima

Znakem vyspělé společnosti je (mimojiné) svoboda

O tom, že vyspělá společnost se vyznačuje větší mírou svobody jedinců, o nemožnosti dosáhnutí absolutní svobody a závěrem také o EU.

16.9.2019 v 22:50 | Karma článku: 6.07 | Přečteno: 100 | Diskuse

Alena Kulhavá

Mají mít děti ve škole o přestávce plnou svobodu na mobilech i chodbách? Odborníci různých

oblastí života s dětmi i mladými dospělými odpovídají na pět otázek týkající se tohoto tématu. Výzva pro současnou dobu najít zdravou rovnováhu v rámci zdravého rozumu i vnímání reality.

16.9.2019 v 22:21 | Karma článku: 6.15 | Přečteno: 99 |

Jaroslav Herda

Naučíme se od Izraele zabíjet efektivně a moudře?

Po třiceti letech cenných zkušeností Izraele a našich zkušeností s finančně nákladnými a pochybnými válečnými operacemi by nebylo pozdě. Právě naopak. Naši ministři drahé války byli nedávno v plné polní.

16.9.2019 v 21:31 | Karma článku: 12.72 | Přečteno: 178 | Diskuse

Václav Dlouhý

Timati, Beslan a motýle, aneb na co Sputnik zapoměl

V poslední době nějak moc nesleduji co se u nás děje. Zaregistroval jsem křišťálově čistého Bureše, že už křišťálově čistější být nemůže, ale sleduji spíš Runet , než ho Putin zakáže. To abych věděl co nás tu čeká.

16.9.2019 v 20:24 | Karma článku: 12.23 | Přečteno: 186 | Diskuse

Marek Trizuljak

Hrobé technické rozmach na Hané

Hanácky dialóge. Neni nad to, kdež chetré Hanák přemuže kózla chetryho telefóno. To je ščastné jak malé klok na řetizkovym kolotočo kdež só hode.

16.9.2019 v 20:23 | Karma článku: 7.18 | Přečteno: 123 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 31.89 Průměrná čtenost 1252

Libertarián/Anarchokapitalistka - vím kdo by bez státu stavěl silnice, dokáži si představit život bez všudepřítomného státního dozoru. Věřím v lidskou dobrovolnost a etiku.

https://twitter.com/sofie_verlaine

https://www.instagram.com/nikola_borovickova/

 

Najdete na iDNES.cz